vineri, 8 iunie 2012

SATUL LUI PĂCALĂ ŞI AL LUI VĂR-SU PĂCĂLEALĂ (DIN ŢARA PĂCĂLELILOR)


-         Îl ştii pe prietenul meu, Tudorel, ăla poreclit Păcăleală ?
-         Da.
-         M-a invitat în satul lui, să cunosc lumea. El acolo îşi petrece concediul.
N-am intrat bine în sat, că văd într-o curte multă lume plângând şi o maşină elegantă plină de flori. Plângeau şi se văitau aşa de tare că m-a apucat şi pe mine plânsul. Mi-am zis : "Doamne, săracii, au înmormântare."  Se văitau : "Ce ne facem noi acum, că rămânem singuri".  Mi s-a făcut milă, am intrat în curte şi am zis : "Nu vă mai necăjiţi. La toţi ni se întâmplă asta într-o zi".  "Dar nu aşa devreme. Biata copilă. Aşa tânără ! Doamne, pleacă fata noastră şi ne lasă singuri".  Mie mi se rupea inima, nu mai ştiam ce să mai zic. Am plâns mult, apoi am zis : "Dumnezeu s-o ierte ! " şi mă pregăteam să plec.   "Da’ cu ce a păcătuit ?!" au sărit ei ca arşi.  "De unde o cunoşti mata ? Aaaaa, deci tu eşti ticălosul care a păcălit-o. Chiar şi azi a plâns după tine. Zicea că e moartă după tine". "Săraca, a plâns azi, înainte să moară ?"  "Cum să moară, mă, tâmpitule ?! Fata, azi e mireasă".  "De asta plâng toţi ? Parcă ar duce-o la cimitir."  "Plâng şi ei, căci numai o fată au !"
După vreo 15 minute, am ajuns la o altă casă. În curte era mare veselie. Lumea bea, mânca şi spunea glume pe seama personajului principal. Mi-am zis : "Uite nişte oameni întregi la cap ! Aşa trebuie să fie la o nuntă. Nu ca dincolo, să plângă. Sigur ăstora li se însoară băiatul, căci dacă aveau fată şi se mărita, ar fi plâns". Deci, fiind convins că oamenii sărbătoreau căsătoria fiului lor, m-am autoinvitat în curte, ca să mă bucur şi eu de bucuria lor şi să-i felicit. Ei m-au servit cu prăjituri şi ţuică. Eu am zis : "Să trăiască sărbătoritul !"  Toţi au început să râdă : "Auziţi, fraţilor, cică  ‘să trăiască mortul’. A trăit destul până acum trei zile. Acum gata, e rece".  Şi tot aşa râdeau de mine.  "Haide şi tu cu noi la cimitir, căci mergem să-l înmormântăm pe  ‘sărbătorit’."  "La toate înmormântările e aşa veselie ?" am întrebat. Fratele mortului zice : "Ne mai distrăm şi noi, căci numai o viaţă avem !"
              Nu înţelegeam nimic. Plângăcioşii aveau nuntă, iar fericiţii aveau înmormântare. Când l-am întrebat pe Tudorel, cum vine asta, mi-a răspuns doar atât : "Ai uitat că ai venit în satul lui Păcală şi al lui văr-su, Păcăleală, din ţara lui Păcală ? La ce te aşteptai ?"   (S. 09.04.2011).        (Schiţă extrasă din volumul "Ţara păcălelilor", autor Gabriela Morar).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu